Analysera det egna företaget

Ett företag bör kontinuerligt arbeta mot att bli mer effektivt. Men detta är inget man kan göra om man inte kan identifiera vad som faktiskt kan förbättras på ett sätt eller annat. Att analysera sitt eget företag bör göras regelbundet och med olika metoder.

Detta kan ibland vara enklare sagt än gjort dock. Alla företag kan inte analyseras med samma enkelhet utan kan kräva mer specialiserade metoder för att verkligen gå till botten. Men bara för att något är specialiserat betyder inte att det är svårare att genomföra. Ta som exempel ett företag som sysslar med automatiserad produktion av någon typ av produkt. Den drivande faktorn här är ju de maskiner som utför arbetet. Och med hjälp av speciell programvara kan man tydlig mäta alla aspekter av detta arbete och således se var förbättringar kan ske.

Detta är ju dock inget som går att applicera på en vanlig kontorsmiljö. En metod som ofta används rent allmänt i företag är en så kallad SWOT-analys, som står för Strengths, Weaknesses, Oppertunities, Threats (Styrkor, Svagheter, Möjligheter, Hot). Ett vanligt sätt att börja en sådan analys är genom en brainstormingsession inom företaget. Sedan gäller det att utifrån denna information komma på hur man kan använda styrkorna, skydda sig från svagheterna, dra nytta av möjligheterna och undvika hoten.

Analyser kan även användas för att ta reda på företagets egentliga värde. I en så kallad fundamental analys försöker man att ta reda på detta värde och hur högt eller lågt det är i förhållande till aktiekursen. Detta används ofta för att ta beslut om det är värt att investera i ett företag eller inte och kan därför vara av yttersta värde för ett aktiebolag.

Det är också vanligt att ta hjälp av konsulter för att analysera företag. Ingen kan ju förväntas vara en expert på allt, och ibland är det värt att betala för att få ett expertutlåtande istället för att förlita sig på sina egna kunskaper och spara en slant.