Att synas på sociala medier

Idag lever vi nästan mer på nätet än vi gör i den riktiga världen. Det var blivit allt viktigare för företag att synas online och särskilt på sociala medier, där vi människor går in dagligen. Enligt forskning använder hela 83 % av Sveriges befolkning sociala medier och siffran tycks växa hela tiden. Tänk vilken bra plattform att få ta del av som företag!

Rätt målgrupper

Lite mer specifikt kan du med marknadsföring i sociala medier nå rätt målgrupper vad gäller geografi, ålder, kön och så vidare. Du kan tydligt och enkelt mäta och utvärdera om det fungerar vilket också innebär att du snabbt kan ändra strategi om det skulle behövas. Du kan också följa trafiken och se vad som händer genom att analysera hur många klick din annons fått, hur många som gillat, delat och kommenterat den. Genom detta lär du dig också mer om dina kunder och kan snabbt plocka upp saker för framtiden.

Tvåvägskommunikation

Du kan också skapa en dialog med dina kunder. Att kunna ställa frågor till företaget och på så sätt öppna upp bryggan mellan konsument och företag ger en ny dimension. Detta möjliggör att du kan utvecklas som företag en stor del. Tänk på att det är viktigt här hur man som företag kommunicerar mot sina kunder. Detta bör vara en strategi ni lägger innan start. Du kan faktiskt använda detta forum som en kundtjänst!

Ökad varumärkeskännedom

Genom allt detta ökar du ditt företags varumärkeskännedom och du får dina kunder att känna sig delaktiga då ni kan kommunicera och de kan följa er. Det är bra att kunna bjuda på sig själv för att skapa en mer personlig känsla. Om du gör ett inlägg på sociala medier som är unikt och skapar ett intresse finns det goda chanser att det sprids vidare utan att du behöver göra så mycket. Du får det gratis kan man säga!